BONJOUR MÖSZJŐ BÁCSI!

Napi kisszínes - Mese az emberről, aki sosem kapott Nobel-díjat, pedig megérdemelte volna....

110 éve halt meg Mengyelejev

2018. február 02. - hkatinka68

mengyi.jpg

Írtam már, hogy a kémiához egy kicsit jobban értek, mint az átlag. Tanár vagyok ugyanis. Egy ideje nem tanítok, de azért még mindig sokat álmodom arról, hogy ott állok megint a gyerekek előtt. Az egyik leggyakoribb mondat, ami akkoriban elhagyta a számat az "És most vegyétek elő a periódus rendszert!" volt. Benne volt a négyjegyű függvénytáblában, az összes kémia könyvben, ott díszelgett a kémia tanterem falán. Nélkülözhetetlen és mindent el lehet magyarázni a segítségével. Közeli hozzátartozóm szerint neki inkább a rémálmaiban szerepel...

A periódusos rendszer alapjait Dmitrij Ivanovics Mengyelejev fektette le. Mengyelejev 1834-ben született a szibériai Tobolszkban egy később elszegényedett értelmiségi családban, de olyan tehetségesnek bizonyult, hogy egészen a Szentpétervári Egyetem tanszékvezetői székéig jutott. Volt közben egy kis tüdőbaj, ez-az, de viszonylag egyenes volt az út.

1867-ben adta ki A kémia alapelvei című nagyszabású munkáját. Az elemeket növekvő atomtömegük szerint rendezte és észrevette, hogy kémiai és fizikai tulajdonságaik periodicitást mutatnak. Periódusos rendszere vízszintes sorokból, az ún. "periódusokból" és 8 függőleges "csoportból" áll. Akkoriban összesen 60 elemet ismertek, de Mengyelejev a táblázat alapján olyan elemek létezését is megjósolta, amelyeket a későbbiekben fedeztek fel. A nemesgázok nem szerepeltek a rendszerben, de ezeket az 1890-es években gond nélkül be tudták illeszteni. Ez Mengyelejev 1904-es periódusos rendszere:

periodus.jpg

Vele egyidőben a német Meyer is ugyanezekre az eredményekre jutott, a két tudós között viszont alapvető különbség volt: Mengyelejev ki merte mondani, hogy a periódusos rendszer törvények szerint épül fel, Meyer viszont meghagyta azt a lehetőséget, hogy ez csak a véletlenek játéka.

A mostanában használatos periódusos rendszer az elektronszerkezetet veszi figyelembe, nem az atomtömeget. Jelenleg már 118. elemet tartalmaz  az utoljára felfedezett oganesszon-nal együtt. 

periodusosrendszer.jpg

Nyugaton egyébként sokáig nem fogadták el Mengyelejev eredményeit, "orosz miszticizmusnak" tartották. 1875-ben viszont felfedezték a galliumot, amelynek létezését és tulajdonságait az orosz tudós előre megjósolta, ezután már lelkesen ünnepelték.

Emellett még felfedezte a gázok kritikus hőmérsékletét - ez az a hőmérséklet, ami felett a gázokat nem lehet cseppfolyósítani. Felismerte az általános gáztörvény alapjait - vagyis mi az összefüggés a hőmérséklet, a nyomás és a térfogat között. Önmagában megért volna ez is egy Nobel-díjat. Csak egy kicsit túl hamar történt...

Felfedezett egy füstnélküli lőport, lefektette az orosz szódagyártás alapjait. Segített feltárni a donyecki kőszénmezőket, ha már beleásta magát, kidolgozott egy eljárást, amivel meg lehet határozni az ásványi szenek fűtőértékét.

1887-ben egyedül szállt fel egy léghajóval, mert szerette volna a napfogyatkozást lefényképezni. Annak ellenére, hogy semmit sem tudott a léghajó működéséről, mégis sikeresen földet ért,

Magánélete egy kicsit zűrös volt. Kétszer is megnősült, második feleségét, aki művészeti tanulmányokat folytatott, egészen Rómáig követte, ahol megfenyegette,  hogyha nem lesz az övé, a tengerbe ugrik. Igazán nagy kár lett volna érte, ezt nyilván a lány is megértette, mert négy gyermekük született.

1907-ben február 2-án halt meg, akkor már hat éve létezett a Nobel-díj. Háromszor is felterjesztették, de nem kapta meg. Nobel úgy rendelkezett, hogy az előző év legjelentősebb eredményét kell díjazni, ennek a kritériumnak Mengyelejev nem felelt meg. De egy szabály szerint az is lehetséges, hogy egy olyan felfedezést díjazzanak, amelyre az elmúlt évben sokan tudtak építeni. Sajnos, Cannizzaro-t, aki az atomtömeget definiálta, nem jelölték és úgy ítélték meg, hogy nélküle Mengyelejev sem ment volna semmire, ezért ő sem kapta meg a díjat. Ez azóta is a Nobel-díj történetének egyik szégyenfoltja.

A periódusos rendszer 1955-ben felfedezett 101-es rendszámú elemét a tiszteletére nevezték el mendeléviumnak. A Hold egyik krátere szintén róla kapta a nevét. 

krater.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://bonjourmoszjobacsi.blog.hu/api/trackback/id/tr6213626386

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Brendel Mátyás · http://ateistaklub.blog.hu/ 2018.02.03. 19:57:32

"mindig sokat álmodom arról, hogy ott állok megint a gyerekek előtt. Az egyik leggyakoribb mondat, ami akkoriban elhagyta a számat az "És most vegyétek elő..."

hmmm....:)

HgGina 2018.02.03. 19:57:36

Erősen kétlem, hogy 1955-ben felfedezték volna a 151-est. Még 1973-ban is csak a 103-asnál tartottunk, és most nagy nehezen a 118-nál.

HgGina 2018.02.03. 19:57:43

Tejóatyaúristen. Az a Radzerfordium retinaégető. Ezek szeritn Rutherford nevén Radzerfordnak kell írni újabban? Akkor Curie is Kűrí és Mengyelejev is Mendelév?
Ki volt az az elmebeteg idióta, aki ezt kitalálta?
Huygens % Hujgensz vagy Hulygensz?
Valakinek nagyon a fejére esett Nyúton/Nyútn almája.

blognar 2018.02.03. 19:57:49

Ha már a tanítót akarja játszani, akkor tanuljon meg odafigyelni amit leír. A 151. elemet még egyáltalán nem fedezték fel, 1955-ban 100 körül tartott a számuk, így a mendelevium a 101. a rendszerben.

hkatinka68 2018.02.03. 20:03:10

@igazicartwright: igazad van, többször átnéztem, ez a hiba mégis benne maradt. Nem gondolom viszont, hogy ilyen stílusban kell osztani. Nem játszani akarom a tanítót, tanár vagyok és teljes mértékben tisztában vagyok vele, hogy hányas rendszámú elemnél tartunk éppen. Elütöttem és nem vettem észre,

hkatinka68 2018.02.03. 20:05:15

@HgGina: Elütöttem, javítottam. Ha figyelmesen elolvastad, akkor leírtam, hogy a 118. elemnél tartunk

PTom70 2018.02.03. 20:22:32

Örülök, hogy valaki ilyen blogot is ír, de két pontosítást engedje meg (én is kémiatanár vagyok):
1. Szerintem az atomtömeget nem kellett felfedezni Cannizzaronak, nélküle is volt az atomoknak tömege.
2. 151-es rendszámú elem nincs, gondolom elgépelted, a mendelévium rendszáma 101.

Measurer 2018.02.03. 20:22:38

.. és hát a kor egyik legrangosabb diját, a Davy-érmet Meyerrel együtt 1882-ben kapták meg a Royal Society of Londontól:

1882 Dmitri Mendeleev and Lothar Meyer "For their discovery of the periodic relations of the atomic weights"

ételizésítő 2018.02.03. 20:22:58

És Mengyelejev mindjárt angolul készítette a periódusos rendszert, orosz létére?

Pardes 2018.02.03. 20:23:10

Ennyi helyesírási, ragozási hibával és ténybeli tévedéssel teli bejegyzést régen olvastam.
A csúcs a végére maradt: a poszter kémiatanárnak titulálja magát, de a rendszám, a tömegszám és a neutronszám fogalmak össze-vissza keverednek. Ha az oganesszon a 118. elem, azaz a RENDSZÁMA 118, a mendeléviumé nem lehet 151 (nem is, hanem 101). A 151 legfeljebb NEUTRONSZÁM lehet, de ezzel gyk. sosem szoktunk izotópra hivatkozni, hanem a TÖMEGSZÁMmal, ami a rendszám (azaz a protonszám) és a neutronszám összege. Ugyanis Md-151 izotóp nem létezik, csak Md-252.

hkatinka68 2018.02.03. 20:28:26

Kedves Pardes, kicsit túlbonyolítod, egyszerűen annyi történt, hogy elgépeltem. Miután fentebb világosan leírtam, hogy az utolsó felfedezett elem a 118-as rendszámmal bír, feltételezheted, hogy tudom, hogy még nincs 151-es. Várom a többi építő kritikát.

ételizésítő 2018.02.03. 20:57:08

@Pardes:
Ami a helyesírást illeti, súgok neked: az összevissza nem kötőjeles. Nem-nem.
Ha már keressük a szálkát.

György Balázs 2018.02.03. 20:58:27

A sok kretén alig várja, hogy beleköthessen egy apró gépelési hibába. Mindegyik a jelentéktelen hiba észrevételén akarja bemutatni, hogy mennyire "zseniális".
Köszönöm a cikket, több ilyen kellene!

ételizésítő 2018.02.03. 20:58:45

@PTom70:
Felfedezni azt szokták, ami van, csak addig nem tudnak róla.
(Pl. Amerika is ott volt, mielőtt felfedezték, csak nem tudtak róla.)
Amire te gondolsz, az a feltalálni.

ungabunga 2018.02.03. 21:21:26

Félreütni emberi dolog, nálam nem ez verte ki a biztosítékot, hanem ez a mondat: "Állítólag Nobel úgy rendelkezett, hogy az előző év legjelentősebb eredményét kell díjazni".
Nem állítólag. Ez ténykérdés, amit az internetről egy perc alatt elő lehet ásni, ha valakiben megvan az alapfokú tudományos igényesség, amelynek sarokköve, hogy ellenőrizetlen állítást nem írok le. Ha ez nincs meg, akkor ne foglalkozzon tudományokkal. Már elnézést.
www.nobelprize.org/alfred_nobel/will/

hkatinka68 2018.02.03. 21:31:27

@ungabunga: Ebben igazad van és javítottam is. De. Ez egy blog. Érdekesnek találtam Mengyelejev életét, nem tudományos ismeretterjesztő előadást akartam szerkeszteni belőle. Nem is óravázlatot. Ha annak szántam volna, kétszer ilyen alaposan végignézem .Nem gondoltam, hogy közel 11 ezren fogják elolvasni és nem gondoltam, hogy ízekre cincálják minden mondatomat. Mindenesetre érdekes tapasztalat volt és sokat tanultam belőle.

vajdasagi 2018.02.04. 11:04:24

@György Balázs: +1
És még mondatban is: nem szálkát keresve kell kötözködni, hanem értéket teremteni. Ez a bejegyzés egy érték, a tárgyi tévedései mellett is. Köszönöm.

Ad Dio 2018.02.04. 11:04:29

@Brendel Mátyás:

... tudod, amit a jezsuiták blogján folyatott ámokfutásoddal kapcsolatban már említettek: terapeuta...

Ad Dio 2018.02.04. 11:04:32

@hkatinka68:

Ne törődj a bolondokkal.

dr. mesterséges színezék 2018.02.04. 19:06:53

Érdekes. Csak az elgépelt rendszámot korrigáld 101-re, és szó sem érheti.

kolompa lole 1111 2018.02.04. 19:06:58

@HgGina: Amerikánszkiul pedig: Nútn. ^^

NoOne 2018.02.04. 19:07:02

Jó kis gondolatébresztő írás: lám, hány embert késztetett arra, hogy néhány dolognak utánanézzenek... :) Nyugodtan írja le valahol a fejlécben, hogy nem tudományos művet ír, csak a gondolatait jegyzi le, és ha valaki elírással, tévedéssel találkozik ezekben, hát legyen oly' kedves és hozzászólva vagy mailben jelezze.

PTom70 2018.02.04. 19:07:05

@hkatinka68: Azért nem kell megsértődni. Én is azzal kezdtem, hogy milyen jó, hogy ilyen blog van. Aztán felhívtam a figyelmedet két apró hibára, amiket már javítottál is. Tehát engem jó szándék vezérelt. Nekem is van blogom és persze nekem is jönnek rosszindulatú kommentek, de ezt meg kell szokni, mert van, akinek ez a legnagyobb élvezet...

registerz 2018.02.04. 19:07:17

Köszi a cikket, fasza volt!

registerz 2018.02.04. 19:07:31

@hkatinka68: Ha valaki elolvasta a blogot vagy mit, nem kötekedne. Na jó, lehet, hogy elolvasta, csak éppen funkcionális análfabéka.

registerz 2018.02.04. 19:07:45

@PTom70: Nem feltalálta az atomtömeget, hanem felfedezte. Tehát, igen, volt előtte is az atomoknak tömege, amit aztán ügyesen felfedezett. Ugye létezett Amerika is, mielőtt Kolumbusz felfedezte volna?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.02.04. 19:07:55

Kedves blogger! Köszönet az írásért! A sok bukott hallgatóm, aki kirúgtam vizsgán, ne vegye el a kedved! Sajnos az a tapasztalat, hogy a bukottak frusztráltságuk miatt mindenféle primitív vagdalkozással kompenzálnak és nem értik mi a minőségi trollkodás. Nem véletlenül utasítottam őket pótvizsgára. De nem is valók a pályára.

prukker 2018.02.04. 19:08:06

@hkatinka68: A jó tanár holtig tanul:)

De ne vedd magadra, hiszen rengetegen szeretik osztani az észt és ha igazuk is van néha, akkor ezt lekezelő stílusban teszik. Ez olyanokra jellemző, akiknek nem adatott meg az elismerés a valós életben.
És igen, nyilván ezt is fikázni fogják :)

Beer Monster 2018.02.04. 19:08:12

Azért Mengyelejev mégiscsak valahol a kémia Darwinja, nem hiszem, hogy nagy szüksége lenne egy Nobel-díjra.

PomberMaci 2018.02.04. 19:08:19

Obama elnök nóbelcsontja különösen érdekes ebből a szempontból, ugyanis azért kapta, hogy milyen ígéretes fiú és milyen jó dolgokat _fog_ csinálni. Hiába, már a svéd akadémia sem a régi.

csakférfi 2018.02.04. 19:08:50

@hkatinka68:
Nekem személy szerint tetszett a poszt! Leírtad a véleményed egy emberről akit Te nagyra tartasz a szakmádból kifolyólag. A kommentelők meg.........márcsak ilyenek........vagyunk.
:)
Én személy szerint analfabéta vagyok a kémiához,bár tanultam.
A lényegét értem. A szakmám inkább fizikai mint kémiai területhez kötődik.
Szeretnék kérni Tőled egy -számomra nem világos -"dolgot".
Konkrétan a nátrium-kálium-tartarát kristály érdekelne kristály formában.
Ugyanis piezo tulajdonsága révén került az érdeklődési körömbe.
A "jutubon" találtam az otthoni előállítására videót......angolul.
Így nem értem......ezt sem.
:)
Segítenél?

Jakab.gipsz 2018.02.04. 19:09:06

@hkatinka68: @ungabunga:

Gondolom ezért is moderáltál ki, nézz utána alaposan minden, mondatomnak, a tudomány nem játék, és nem játék a szavakkal, hanem ész-játék.

Measurer 2018.02.04. 19:09:13

1869-re állt össze a periódusos rendszerЗакончив 17 февраля (1 марта) 1869 года работу над «Опытом системы элементов, основанной на их атомном весе и химическом сходстве», Д. И. Менделеев открыл один из фундаментальных законов природы — периодический закон химических элементов.

BruceTheHoon 2018.02.04. 19:09:36

"Felfedezett egy robbanás nélküli lőport"
Én is, de én kudarcként éltem ezt meg. Füstnélküli, nem?

Kurt úrfi teutonordikus vezértroll · https://hatodiklenin.blog.hu/ 2018.02.05. 11:00:31

@csakférfi: Misem egyszerűbb. Molekulárisan 50-50 százalékú keverékből csinálsz forró túltelített oldatot és jól bebugyolálod az üveget, hogy nagyon lassan hűljön ki.

registerz 2018.02.05. 11:00:39

@ételizésítő: Vág az eszed! :) Én is ugyanazt írtam neki, de a tiédig csak most jutottam el.

Jakab.gipsz 2018.02.05. 11:00:46

Sajnos nem Ő az egyetlen tudós akit, méltánytalanul, még nem az érdemei alapján tiszteltünk, meg őrzünk meg az utókor számára.

Bőségesen vannak még csontvázak a könyves polcaink mélyén.

Rendszer nem-váltáskor hangzott el ez a kérdés, hol vannak a diktatúra alatt született remekművek, vannak de még az asztalfiókok és persze a könyvtárak mélyén lapulnak.

És persze az a mondás is igaz, háborúban hallgatnak a múzsák.

A többit a képzeletedre bízom.

Beer Monster 2020.05.31. 20:18:25

@registerz: Nos nem is felfedezte. Ugyanis feltalálás az alkalmazott tudományban van, felfedezés pedig a leíró tudományban. Az elméleti tudományban pedig pl az atomtömeg posztulálása történt.

Semmiképpen sem felfedezés, a tudomány természetének magyarázása nélkül annyival lehet megvilágítani, hogy ez a kettő között van, és korántsem olyan dologról van szó, ami előtte létezett. Az atomtömeg sem egy természeti létező, mint Amerika, az elektron vagy a kacsacsőrű emlős.
süti beállítások módosítása