Napi kisszínes: Egy félrelépés tanulságai

2016. április 22. - hkatinka68

 

entorse_cheville.jpg

Készülök az Uccle 10 km-re, futás előtt bemelegítek mindig rendesen, nehogy sérülés legyen a vége. Aztán az iskolánál , amikor mentem a gyerekért, csak úgy egyszerűen leléptem a járdáról és reccs. Tornacipőben, ami még tartja is a bokát elvileg. A következő 5 percben a járdaszegélyen ülve azon gondolkodtam, hogy kibírom-e ájulás nélkül, annyira fájt. Közben majdnem százan mentek el mellettem - éppen vége volt az iskolának -de egy sántikáló öregembert leszámítva senki sem kérdezte meg, hogy segíthet-e. Azon gondolkodtam, hogy egy kibicsaklott bokába nem lehet belehalni, de lehetett volna más, komolyabb bajom is... hypózás cukor miatt vagy egy stroke... 

Összeszedtem magam valahogy, aztán egyik "kedvenc" helyemen, az Edith Cavell kórház ügyeletén már csak az foglalkoztatott, hogy mi lesz ebből. Ha törés vagy szalagszakadás, akkor minimum 4 hét gipsz, ebből kettő fekvő, a jobbik variációknál is pihentetés. Akkor pedig ki megy a gyerekért, mert ugye szerdán csak délig van iskola, a többi napon is 4 előtt vége van. És itt az egyik legnehezebb kérdés, amivel minden külföldre költöző szembekerül előbb-utóbb: nem lehet tárcsázni a nagyszülőket, rokonokat, akik ilyen esetben biztosan segítenének. A barátokat egyszer-kétszer meg lehet kérni, de a türelmükkel egy idő után nem lehet visszaélni. Szerencsés esetben van babysitter -nekem nincs-, de lehet, hogy egész napra nem tud beugrani. Patthelyzet. Pillanatok alatt kell találni valakit, szerencsés esetben ismerőst vagy ismerős ismerősét, aki segít, pénzért természetesen. 

Végül is megúsztam, csak húzódás, de a bal bokám még most is narancs méretű, és 8 cm-rel hosszabb a kerülete, mint a jobbé. Hogy valami hasznosat is írjak: ha kibicsaklik (valójában bebicsaklik) a bokánk, a szakorvos felkeresésén túl, PRICE, azaz az 5 legfontosabb dolog a sportorvosok ajánlása alapján:

1. P, azaz Protection - védeni kell a bokát a rásérüléstől, tehát semmiképpen se erőltessük

2. R, azaz Rest - pihentetés -egy-két napig muszáj feküdni, vagy legalábbis ne sokat mozogjunk, ha nem muszáj

3. I azaz Ice - jegelés  óránként 15-20 percre, de a a jégtömlőt, fagyott zöldséget stb, amivel jegelünk, tegyük bele egy törülközőbe, hogy ne legyenek fagyási sérüléseink. Hideg vizes borogatás is jó.

4. C azaz Compression - szorítókötés : a dagadás ellen fáslit kell használni  vagy lehet kapni erős bokaszorítót a patikában, Decathlonban

5. E azaz Elevation - a láb felpolcolása - az a lényeg, hogy magasabban legyen a bokánk, mint a szívünk, a visszaáramló vér is segíti a duzzanat lelohadását.

A szakorvost ne hagyjuk ki, mert sajnos az, hogy rá tudunk állni, még nem jelent semmit, lehet részleges szalagszakadás is, amit szakszerűen kell kezelni.

De a legfontosabb tanulság : ha lehet, ne lépjünk félre...

 

A bejegyzés trackback címe:

https://bonjourmoszjobacsi.blog.hu/api/trackback/id/tr318655658

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.